יום רביעי, 1 בינואר 2014

חוסן נפשי, טראומה וריפוי



סיפורי פו הדוב מלאי קסם והרפתקאות, מכילים אמירות פסיכולוגיות-פילוסופיות שונות על החיים. פו הדוב במעשיו, התנהגותו ודרך חשיבתו משקף מבט פסיכולוגי חיובי על החיים, הנותן בסיס לחוסן נפשי, ועיקריו:  

 כדאי להיות אופטימי
כדאי לא לכעוס על עצמך או על אחרים.
חשוב לחוש אושר מדברים קטנים
כדאי ליהנות מרגע ההווה
לא כדאי למהר לשום מקום
חשוב לעזור ולעודד אחרים.


 ba-bamail.co.il              

השאלות החשובות בפסיכולוגיה בקשר להשגת בריאות נפשית, נוגעות לעתים קרובות לשוני בתגובות בין אנשים, אשר חווים אירועים דומים. אנחנו שואלים תכופות למה ילד אחד לא ייכנס בכלל לטראומה, איך קורה וילד שני יחלים באופן ספונטאני ויחזור לשגרה זמן קצר לאחר אירוע מלחיץ, בעוד ילד שלישי לא יצליח להתגבר וימשיך להראות התנהגות ומצבי רוח פוסט- טראומטיים גם לאחר שעברו ימים רבים מהאירוע, אפילו שנה-שנתיים?

מחקרים מגלים לנו שישנם ילדים שיהיו מסוגלים להתגבר על נסיבות חיים קשות, לעומת אחרים שיסחבו טראומה נפשית גם בעקבות אירועי חיים מלחיצים קלים יחסית.

            לאילו תכונות ילד זקוק על מנת שיהוו הגנה וכחוסן נפשי בפני טראומות החיים?

 חוסן נפשי משמעותו -  מכלול תכונות אישיות, בינאישיות  שהילד רכש בעת התפתחותו וחינוכו. אפיונים אלה מגנים עליו בעת התמודדות עם מצבי לחץ, ולעתים מונעים כניסה למצב טראומטי. בנוסף, משאבים חיצונים מהמשפחה ומטיב הקשר עם ההורים והסביבה משפיעים על איכות ההתמודדות.


1.      ילדים בעלי שליטה עצמית גבוהה, שהתפתחה מגיל צעיר וממשיכה להתפתח במשך הילדות.

2.      ילדים בעלי חשיבה גמישה. חשיבה גמישה עוזרת להסתגל במהרה למצבים חדשים, שונים ומגוונים.

3.       ילדים  שיש  להם מבט אופטימי על החיים, הם מבליטים את החיים שלהם אופטימי, הצדדים החיובים  של החיים לעומת הצדדים הקשים יותר, יש להם ציפיות חיוביות לרוב לעתיד.

4.      ילדים שיש להם היקשרות בטוחה עם הוריהם. ככל שההורים היו דמויות היקשרות מגנות ויציבות בחיי הילדים לפני האירוע טראומטי, היוו עבורם מקום ל"בסיס בטוח", אצל ילדים אלה המשבר נחווה כפחות טראומטי.

5.      ילדים שהתמודדו בעבר בנסיבות חיים לא מקלות במיוחד, שהוריהם אפשרו להם להתגבר לבד על תסכולים וקשיים ולא פינקו אותם יתר על המידה.


ba-bamail.co.il              



          
נשאל גם את השאלה ההפוכה:

אילו תנאי חיים מחלישים את ההתמודדות של ילדים עם אירוע טראומטי?

ילדים להורים חרדים מדי שאינם מצליחים לשמש לילדיהם מיכל הרגעה ומשענת במצבי לחץ.

ילדים שנחשפו בעבר למעברים רבים אשר קטעו את תחושת הרציפות שלהם בחיים. מצב זה הפריע להפנמה של קביעות אובייקט יציב, והותיר את הילד חוסר בטחון לגבי נוכחות וזמינות ההורים.

ילדים אשר שנחשפו בעבר למצבים מפחידים מדי, ולא בהתאם לבשלותם. הוריהם דחפו אותם בצורה נוקשה לאתגרים, מהם פחדו והתנגדו אליהם. ילדים אלה יהיו שבירים נפשית במצבי לחץ עתידיים.

ילדים, אשר הוריהם לא היו מספיק רגישים בתגובתם אליהם, כאשר התרחש אירוע טראומטי. ונהגו לשפוט אותם או לדרוש מהם לחזור לשגרה מהר מאד, יהיו שבירים יותר ויתמודדו פחות טוב.

שאלון חוסן - תענו לכמה שאלות ותדעו אולי אם לילדיכם יש חוסן נפשי תקין:

-     האם יש לילדיכם סביבה תומכת מספיק בבית ובקהילה, שנותנת לו להרגיש מוערך
      ושאליה יפנה בעת מצוקה? (הצורך לתמיכה ולתשומת לב ושייכות)

-          האם ילדיכם יוצר קשרים חיובים עם בני גלו, מוריו, ההורים והמשפחה המורחבת? האם הקשרים האלה נותנים לו כוחות ואנרגיה, ואינם מתישים אותו? (הצורך במערכות יחסים קרובות וחיוביות, בהן הילד יכול לחלוק את רגשותיו)

-          האם רוב הזמן הילד מאמין בעצמו וביכולתו לממש את המטרות שקבע לעצמו, למרות הקשיים? האם הסביבה שלו מאמינה בו ומראה לו זאת?  (הצורך בערך עצמי חיובי, בציפיות להצלחה, ובתחושת אוטונומיה).

-     האם לילדיכם מספיק הזדמנויות להביע את עצמו ביצירה, בדעותיו ובעמדות?
      האם הוא מוצא לעצמו יכולת ביטוי בפעילויות מהנות? (הצורך בהבעה עצמית ובביטוי אמנותי).


-          האם יש לילדיכם את היכולת לראות גם את הצד המשעשע שבמצבים? (הצורך בהומור ואופטימיות).

-          האם ילדיכם מסתגל מהר למצבים משתנים? (הערך שבחשיבה גמישה ומקדמת שינויים).

-          האם ילדיכם מרגיש שמכבדים אותו, ואת פרטיותו? האם יודע לעמוד על שלו ולא מאפשר לאחרים לנצל אותו?  (הצורך בגבולות ברורים ומכבדים בין הילד לסביבתו).

למרבית הילדים ( והמבוגרים) יש  מספר תכונות אישיות בולטות המשמשות בעתות צרה. תכונות אלו הן נקודות החוזק - מסייעות להגדיר מי הם ומהם הכלים העומדים לרשותם בעתות מצוקה ומשבר.

זכרו : חוסן נפשי אינו תכונה מולדת אלא נרכשת, וניתן לשפר אותה ע"י נתיב חינוכי והתייחסות אחרת.





ba-bamail.co.il    

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על התייחסותך. תגובתך תפורסם לאחר אישור מנהל הבלוג.